Mailadres Redactie ’t Olde Stapperst

Steeds meer mensen willen per mail contact opnemen met de redactie of kopij opsturen. U kunt hiervoor het volgende mailadres gebruiken: redactie@historischeverenigingstaphorst.nl.

Geboorten Staphorst 1811 t/m 1912

Van ABWPost ontvingen wij een index op de geboorten in de gemeenten Staphorst in de periode 1811 t/m 1912.

Deze index is een handig hulpmiddel voor stamboomonderzoekers.

Meer informatie en links de index (twee bestanden) vindt u onder "Interessante informatie". Om de informatie te kunnen bekijken moet u ingelogd zijn.

"Die nacht vergeet ik nooit meer"

Op 4 mei 2012 is het eerste exemplaar van het boek ‘Die nacht vergeet ik nooit meer’ uitgereikt aan Renske Geerts-Massier. Zij is een dochter van een van de slachtoffers en initiatiefneemster voor het onderzoek.
In de nacht van 30 op 31 augustus 1944 werden twintig inwoners van Staphorst gearresteerd, als vergelding voor een aanslag op de commandant van een nabijgelegen kamp. De Staphorsters werden afgevoerd naar Amersfoort en enkele dagen later op transport gesteld naar Neuengamme. Daar stierven zij allen, soms al na enkele weken, soms na maanden.

Nieuw zoekplaatje
Er staat een nieuw zoekplaatje bij wie brengt met thuis. Klik hier om de foto te bekijken.Lees verder
Burgervader in Staphorst

Vorig jaar is Klaas Tippe op de Rijksuniversiteit Groningen gepromoveerd op een studie naar F.A. Ebbinge Wubben, de eerste burgemeester van Staphorst. Hij heeft zijn  proefschrift bewerkt tot een publieksversie.Op 14 april 2011 kon Klaas zijn boek overhandigen aan de huidige burgemeester, J.D. Alssema.