Beeldbank in de lucht!

Onze vereniging heeft een uitgebreid fotoarchief met duizenden foto's. Een werkgroep is druk bezig al deze foto’s te digitaliseren. De digitale foto’s worden opgeslagen in een beeldbank, waarbij bij iedere foto zoveel mogelijk informatie wordt vermeld. Daardoor is het mogelijk snel bepaalde foto’s (bijv. met een bepaald persoon of gebouw) op te zoeken.

Inmiddels zijn enkele duizenden foto’s gescand.

De beeldbank kent een openbaar en een besloten deel. De foto's in het besloten deel zijn alleen te zien door het bestuur en door enkele leden van de werkgroep documentatie, die de foto's digitaliseren.

Oproep foto's, dia's, enz

Wij hebben een fotoarchief met duizenden foto’s. Dat archief kan nog steeds uitgebreid worden. Hoewel alle foto’s welkom zijn, vragen wij speciale aandacht voor foto’s uit Rouveen en IJhorst en voor foto’s na 1950.

Mailadres Redactie ’t Olde Stapperst

Steeds meer mensen willen per mail contact opnemen met de redactie of kopij opsturen. U kunt hiervoor het volgende mailadres gebruiken: redactie@historischeverenigingstaphorst.nl.

Geboorten Staphorst 1811 t/m 1912

Van ABWPost ontvingen wij een index op de geboorten in de gemeenten Staphorst in de periode 1811 t/m 1912.

Deze index is een handig hulpmiddel voor stamboomonderzoekers.

Meer informatie en links de index (twee bestanden) vindt u onder "Interessante informatie". Om de informatie te kunnen bekijken moet u ingelogd zijn.

"Die nacht vergeet ik nooit meer"

Op 4 mei 2012 is het eerste exemplaar van het boek ‘Die nacht vergeet ik nooit meer’ uitgereikt aan Renske Geerts-Massier. Zij is een dochter van een van de slachtoffers en initiatiefneemster voor het onderzoek.
In de nacht van 30 op 31 augustus 1944 werden twintig inwoners van Staphorst gearresteerd, als vergelding voor een aanslag op de commandant van een nabijgelegen kamp. De Staphorsters werden afgevoerd naar Amersfoort en enkele dagen later op transport gesteld naar Neuengamme. Daar stierven zij allen, soms al na enkele weken, soms na maanden.